Svijet Mogu li djeca pomoći arheolozima i muzejima?

Mogu li djeca pomoći arheolozima i muzejima?

Znamo kako je za pravilan razvoj djeteta i dječjega mozga od velike važnosti igra. Upravo kroz igru djeca razvijaju kreativnost, nove ideje te povezuju stečena znanja. Drugim riječima, djeca kroz zabavu i igru uče.

Kako prenosi Heritage Daily, u pokrajini Aberdeenshire na istoku Škotske, nedavno je proveden projekt u svrhu uključivanja djece u zajednicu arheologa i povjesničara kako bi se bolje razumjeli konteksti arheoloških nalaza i krajolika u kojem jedna zajednica živi.

Osnovnoškolci u suradnji s arheolozima i povjesničarima

Ovim su projektom arheolozi dopustili osnovnoškolcima da preuzmu vodeću ulogu u arheološkim istraživanjima što im dopušta interakciju između okoliša i povijesti što im, nadalje, ostvaruje mogućnost za stvaranje i upijanjem znanja, ali i stvaranjem veza između zajednice i krajolika. Djeca rijetko imaju određeno znanje o povijesti nekog lokaliteta pa im se stoga dodijele jednostavni zadaci kao pranje ili sortiranje arheoloških nalaza, a nerijetko neka od njih postanu i suradnici arheolozima.

Fokus projekta je na povijest i arheologiju napuštenih naselja iz sredine 19. stoljeća, a arheolog Colin Shepherd je osmislio dva arheološka projekta zajedno s lokalnim osnovnoškolcima i njihovim učiteljima kako bi istražili povijest mjesta u kojem žive i u kojem pohađaju školu.

U jednoj od škola, istraživanje se odvilo u šumi gdje učenici često imaju nastavu na otvorenom. Dok je arheološki projekt započeo, djeca su vidjela šumu kao nešto što postoji samo u sadašnjosti i upravo su kroz rad postali svjesni njezine povijesti i ljudi koji su živjeli i radili na zemljištima blizu škole u prošlosti.

Što se postiglo ovim projektom i integriranjem djece u zajednicu?

Pomoću karata i zapisa o plaćanju poreza, djeca su otkrila kako je na tom području vjerojatno postojao vodeni mlin što ih je nagnalo na arheološka istraživanja, a pritom su našli i na smetlište s velikim brojem keramičkih ulomaka koji se datiraju u 19. i 20. stoljeće.

Također, jedna od učiteljica je zajedno s učenicima napravila izložbu za roditelje i lokalnu zajednicu koja je ujedno i gostovala u muzeju. Tu su djeca uspjela napraviti kronološki pregled nalaza, ali i igru u kojoj su posjetitelji morali pogađati predmete.

Što djeca, ali i ostali mogu naučiti?

S druge strane, ovim projektom djeca su uspjela proširiti razumijevanje mjesta u kojem žive, ali jednako tako su se i naučila razumijevanju procesa stvaranja znanja o povijesti. Kroz pripremu izložbe, također su naučili kako odabrati predmete za izložbu i kako ispričati priču posjetiteljima.  

Kao druga „posljedica“ ovakvog projekta je otkrivanje obiteljske povijesti pa je tako jedan od učenika otkrio kako je njegov pradjed imao keramičku radionicu dok se baka drugog učenika prisjetila posude s istim floralnim ukrasom kakvu je imala kada je vidjela ulomke iste na izložbi.

Osim što su se ovim projektom uspjeli spojiti stari i mladi, možda je najveći dobitak u tome što su djeca upravo u igri naučila o prostoru i krajoliku u kojem žive, njegovoj povijesti, ali i povijesti ljudi kojima su okružena što je svakako još jedan od dokaza kako igra ima aktivnu ulogu u učenju.

Najnovije

Svijet arheologije – otisci stopala, DNA sekvenca neandertalaca i očuvani sarkofazi

Svijet arheologije uvijek donosi zanimljive vijesti. Prošli put smo spomenuli moguće uništenje aboridžinskih lokaliteta uslijed rudarenja, požare u blizini Mikene te otkriće...

Vučedolska jarebica – uskoro premijera u Vukovaru

Vučedolska jarebica Jedna od najpoznatijih prapovijesnih kultura je zasigurno ona vučedolska. Vučedolska kultura je ime dobila po najpoznatijem, ujedno...

Kako dalje – razmatranja Ministarstva kulture i medija, arheologa te primjeri regulacija u inozemstvu – četvrti dio

Kako dalje? Udruga detektorista Hrvatske, Udruga Balkan Imperium i njihovi članovi te ostali građani koji koriste metal detektore dio...

Korištenje metal detektora i problematika arheoloških nalaza – treći dio

Posljedice U dosadašnjim dijelovima serijala obradili smo popularizaciju, odnosno korištenje metal detektora na arheološkim lokalitetima. U ovom, trećem dijelu...

Korištenje metal detektora na arheološkim lokalitetima – drugi dio

Dosadašnja praksa detektoraša Korištenje metal detektora kao rastući trend, arheološki kontekst, reakcija arheološke struke te zakoni elementi su...